Ads 468x60px

Featured Posts Coolbthemes

RSS

biskut fEvrEt yang selalu aku wat kat umah

Salam...
Aku boleh mamai plak emak aku datang es0k,padahal 9hb Nov laaa....Tiket aku uruskan tapi boleh plak aku mamai kedatangan emak aku ke sini..Memandangkan hari raya haji aku tak buat banyak kue raya tapi aku cuma buat biskut feveret aku jer..Yaitu BISCUIT SARANG SEMUT...hehehe...Aku memang suka sangat dengan biskut ni..First time aku rasa masa aku beli kat Member aku c ctee.umieera waktu raya puasa tu.Then bila aku rasa-rasa-rasa n rasa,uihhhh macam nak lagi lah...aku beli dua balang je masa tu..So,aku cuba cari resepi biskut tu..Maka jumpa juga lah aku resepi itu..Bahan-bahan memang mudah didapati n memang bajet kira semua mampu beli...So,dengan penuh semangat dan penuh keyakinan dalam diri,aku mencubanya...Dan alhamdulillah....cubaan pertama ku menjadi dan suami pun bertambah sayang...hahaha...ada plak...Biskut ni memang senang nak buat dan sangat sedap..Di sini aku tempekkan cara aku buat biskut fevret aku...


bahan-bahan yang diperlukan ( adunan boleh dapat 80 keatas biji biskut ni ) :-
1) 100g tepung gandum
2) 200g tepung castard (ada sesetengah orang guna tepung jagung )
3) sebuku butter ( aku guna anchor coz so pure )
4) egg yolk...
5) sesudu esen vanilla
6) 100g gula kastor/ising
7) paper cups
8) coklat jurai ( kalau nak buh jurai warna-warni 2 pun boleh )


Cara-caranya :-

1) pukul butter bersama gula kastor sehingga menjadi gebu...
2) kemudian masukkan sedikit esen vanilla dan telur kuning...pukul lagi ok????
3) bila dah kembang mengikut penilaian masing2,barulah letak tepung gandun bersama tepung kastard tadi..letak sikit-sikit dulu...kemudian uli kesemua bahan-bahan tersebut
4) bila dah rasa tepung dah tak melekat kat tangan semasa mengulinya,itu tanda semua dah ok dah...
5) bentukkan bulat tepung tu kemudian parut menggunakan alat pelecek kentang ke apa ke...( aku guna parut ntah apa nama tu pun aku tak tau...
6) scopkan menggunakan sudu garfu ke dalam paper cup dan letaklah mengikut kesukaan jurai coklat di atasnya..
7) bakar dalam suhu 180c ( 12-15 min )...biskut ni cepat masak tau...
8) bila dah masak,sejukkan kemudian simpan ke dalam bekas yang kedap udara...

Ok,It's Done...selamat mencuba ye adik-adik...hehehe....( tak sabo bagi rasa kat emak aku ni...huhu )

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 IkhlasMu:

Post a Comment

My Luv Story

get this widget here
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Angry Birds -  Link Select
Protected by Copyscape Online Plagiarism Test